Kuluttajapalautteesta

Olen aina ollut tietoinen kuluttajan oikeudesta antaa palautetta huonosta palvelusta tai pilaantuneesta tuotteesta. Silloin tällöin olen palautetta antanutkin. Jokainen palautteeni saaja on myös vastannut asiallisesti.

Eräänä kesänä ostin kahden viikon aikana kaksi kertaa eri paikoista tunnetun suomalaisen valmistajan makeisia, jotka ovat paperipäällysteisiä. Lempimakeisteni kelvottomuus paljastui vasta paperin avaamisen jälkeen. Yhden kelvottomuuskokemuksen olisin kestänyt, mutta toinen oli liikaa. Niinpä lähetin makeisnäytteen valmistajalle saadakseni tiedon siitä, mitä oli tapahtunut. Vastaus tuli milteipä paluupostissa. Valmistaja kertoi tuotteen kelvottomuuden johtuneen säilytysvirheestä. Palkkioksi vaivannäöstäni sain kaksi suurta laatikkoa mielimakeisiani pahoittelujen kera. Kannatti siis olla aktiivinen kuluttaja!

Palaute on helpointa antaa elintarvikkeista, koska niissä pilaantuminen on todistettavissa. Viime kesänä ostin nyhtöpossupaketin, jossa väijyi epämiellyttävä yllätys. Possu oli päässyt homehtumaan. Jälleen oli aika toimia: otin kuvan pilaantuneesta tuotteesta, kirjoitin kaikki mahdolliset koodit ostopaikkoineen valitukseen ja klikkasin tiedot eteenpäin. Olisin palauttanut tuotteen kauppaan, jos se olisi ollut nurkan takana. Tälläkin kertaa sain uuden tuotteen pilaantuneen tilalle. Kauppa kuunteli asiakasta.

Olen antanut kuluttajana palautetta myös vaatteista, junamatkoista ja ulkomaanmatkoista. Näissä kaikissa valmistaja tai palvelun tuottaja on pahoitellut asiaa ja antanut joko uuden tuotteen tilalle tai lahjakortin tai rahallisen korvauksen tai vähintäänkin ottanut palautteen vastaan.

Kynnys aiheellisen palautteen antamiseen on useimmiten turhan korkea. Keksimme palautteen antamatta jättämiseen enemmän syitä kuin palautteen antamiseen. Näin ei pitäisi olla. Kuluttajapalaute on valmistajalle tärkeä väylä saada tietoa esimerkiksi valmistamansa tuotteen kestävyydestä, tuotteen oikeasta säilytystavasta tai luvatun palvelun tuottamisesta.

Annan mielelläni myös myönteistä palautetta hyvästä tuotteesta, hyvästä asiakaspalvelusta ja hyvästä ruoasta. Tähänkin kuluttajalla on oikeus!






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokeile Lapin puikulaa!

Nomen est omen

Tornionlaaksonruusu