Sähköllä vai bensiinillä?

Näin maallikkona ja harvoin autokaupassa vierailevana on ehkä uhkarohkeaa puuttua pohtimaan sähköauton ja perinteisen auton ympäristöystävällisyyttä. Syy tähän pohdiskeluun löytyy tiedotusvälineiden lähes yksipuolisesta sähköautoja puoltavasta näkemyksestä. Minusta tosiasiat tulisi kertoa rehellisesti.

Aloitin asian pintapuolisen selvittelyn sähköauton tarvitsemasta akusta. Eri lähteet kertovat, että akun valmistus tuottaa jo puolet sähköauton hiilidioksidipäästöistä. Akkuihin käytetään mm. kobolttia ja litiumia, joita kaivetaan pääasiassa Chilessä ja Australiassa. Kalliiksi ja luontoa rasittavaksi käy metallien esille kaivaminen. Tässä vaiheessa mieleen nousevat kuvat avolouhoksista. 

Sähköautojen akut ladataan sähköllä. Suurin osa maailman sähköstä tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla, joten se luontoystävällisyydestä. Lisäksi ladatulla akulla saa taitettua kohtalaisen lyhyen matkan. 

Entäpä akkujen käyttöikä ja kierrätys? Käsittääkseni molemmat tärkeät asiat odottavat vielä vastausta. Emme kaipaa uusia jäteongelmia. 

Aika moni sähköautoon liittyvä asia vaatisi lisätietoa, jotta sen voisi katsoa todella ekologiseksi vaihtoehdoksi. Tällä hetkellä totta on vain se, että sähköauton käyttö on lähes päästötöntä. Auton valmistuksesta sen käyttöönottoon sähköauton tuottama hiilidioksidipäästöjen määrä on kuitenkin suurempi kuin polttomoottorikäyttöisellä autolla. Näin on laskettu. 

Sähköauton hyvä puoli on, että se on hiljainen. Sähköauton tuotekehittelyssä on vielä otettava muutama askel eteenpäin, ennen kuin me kuluttajat vakuutumme sähköauton säästävän luontoa ja hillitsevän ilmastonmuutosta. 

Sähköautonkin käytön kannalta tärkeä kysymys liittyy siihen, miten sen käyttämä sähkö tuotetaan. 

Isoja kysymyksiä pohdittavaksi ja vastattavaksi maallikolle. Toistaiseksi siis bensiinillä.











Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokeile Lapin puikulaa!

Nomen est omen

Tornionlaaksonruusu